Nyelvtanár vagy nyelvi coach

melyiket válasszam?

A nyelvi coach ma már nem ismeretlen fogalom, egyre többen használják ezt a kifejezést, illetve vallják ennek magukat. Ebben a rövid bejegyzésben próbáltam összeszedni a különbségeket nyelvtanárok és nyelvi coachok között, elsősorban a tisztánlátás kedvéért, másodsorban pedig a rossz beidegződések és sztereotípiák eloszlatása végett.

A nyelvi coach coaching stratégiát, módszert alkalmaz: a téma megjelölése és a probléma, elakadás diagnosztizálása után egy smart cél kerül megfogalmazásra, más szóval egy olyan célé, amely mérhető, pontosan megfogalmazott, időben behatárolt, reális és a nyelvtanuló számára vonzó cél. Ezután GROW modell formájában megnézzük az a már rendelkezésre álló erőforrásokat, megerősítjük a nyelvtanuló önbizalmát, és apró lépésekben haladunk a kitűzött cél felé.

Ebből a rövid leírásból is kiderül, hogy a coach fő szerepe nem az, hogy "megtanítsa a coachee-t angolul" (vagy az adott idegen nyelven), hanem, hogy olyan tanulásmódszertant, stratégiát adjon a nyelvtanuló kezébe, amellyel a hosszú távú nyelvtanulási stratégiáját is megalapozhatja.

Ugyanakkor ez a fajta megközelítés nagyobb felelősséget ad a coachee kezébe, mint a nyelvtanuló kezébe, mert megtanítja a coachee-nak, hogy a sikereiért ő maga a felelős nem a nyelvtanár és annak nyelvtanítási módszerei.

Ebből az is következik, hogy egy (nyelvi) coaching folyamat csak akkor lesz eredményes, hogy ha a coachee-ban megszületett az elhatározás, hogy bátran akarja használni a nyelvet, mind szóban, mind írásban, pontatlanul akár, de folyékonyan. Vagyis a motivációnak mindenképpen belülről kell jönnie, nem kívülről (más szóval a nyelvvizsga megszerzése nem megfelelő nyelvi coaching motiváció).

Amiben még különbözik a nyelvtanítási a nyelvi coaching folyamattól az az, hogy az előbbi szerkezete viszonylag merev és előre meghatározott, miközben az utóbbi egyénre szabott, rugalmas és mindig a coachee célfókuszban tartását szolgálja.

A legnagyobb előnyét a nyelvi coaching folyamatnak (az eddigi tapasztalatom alapján) abban látom, hogy a folyamat tulajdonképpen mindig két sikerrel zárul - nyelvi és önismereti sikerrel. A coaching folyamat során ugyanis a coachee, azaz nyelvtanuló jobban megismeri magát, így az önbizalma is fejlődik, amivel újabb és újabb sikereket képes elérni.

A tranzíciós folyamat az élet más területeit is érinti, így a coachee-k rendszeresen arról számolnak be, hogy a coaching folyamat számos jótékony hatással volt az életükre.