SWOT elemzés coachosan

erőforrásgyűjtés a business coaching folyamatban

Két kedvenc gyakorlatom a business coaching folyamatban a SWOT analízis és az értékfa.

Az előbbi a klasszikus SWOT-ból indul ki, annyi finomítással Polgár Lili keze által, hogy a pozitív fókusz címszó alatt a gyengeségek (weaknesses) és veszélyek (threats) átneveződtek fejlesztendőkre és akadályokra. Következésképpen ezt a négy négyzetet szeretnénk megtölteni tartalommal:

unnamed_1.png

  1. ábra Polgár Lili SWOT analízis újragondolva

Az utóbbi gyakorlatban pedig egy fát kell rajzolni, gyökérrel, törzzsel és ágakkal. A fa gyökere olyan tulajdonságok, amelyek a vállalkozása erősségei, a törzse mentén azokat az értékeket kell felsorolni, amelyeket képvisel, és az ágak (ágakon a levelek) a készségek és tevékenységek (termékek, szolgáltatások), amelyekkel a vállalkozás rendelkezik.

Mind a két gyakorlatnál ugyanaz a probléma, dilemma, akadály szokott felmerülni - “de ezt most hova írjam?”. Ilyenkor a coach feladata a coachee-t rávezetni, hogy próbálja nem feketén-fehéren szemlélni. A megfelelő kérdésekkel elő lehet hívni a kreatív gondolkodást és a coachee rájön, hogy ami elsőre egyértelműen akadálynak tűnt, második ránézésre lehet h inkább kiaknázatlan lehetőség.

Egyetértek Simon Sinekkel, hogy nem létezik külön munka-magánélet egyensúly, csupán EGY egyensúly létezik, és az ehhez vezető út az önismereten keresztül vezet. Az önismeret pedig a tudatossághoz, a tudatosság pedig az olyan vállalkozásvezetéshez, amely másoknak is ad, másokra is gondol, sőt az egész közösséget figyelembe veszi, értéket teremt. Csak egy értékteremtő termék vagy szolgáltatás tud piacképes is lenni, mert az érték időtálló és mint olyan, be tudjuk árazni oly módon, hogy az tükrözze a termék/szolgáltatás értékét.

Szintén Sinektől származik a “Find your why” koncepció megfogalmazása. Szerinte a “miért?” kérdésre adott válaszunk tükrözi, hogy mi a motivációnk arra, hogy nap mint nap azzal foglalkozzunk, amivel. Azok az emberek, akik nem találják meg a “miértjüket” kiégnek vagy nem találják meg az örömöt a munkájukban. A japánoknál ez a fogalom az IKIGAI. Azaz a hivatásunk (vocation), a foglalkozásunk (profession), a küldetésünk (mission) és a szenvedélyünk (passion) szerencsés találkozása. Más szóval, akinek a munkája az IKIGAI megtestesítése, nemcsak azért lesz boldog, mert azzal foglalkozhat, amit szeret, hanem ebből meg tud élni, társadalmilag elismerik, másoknak is tud segíteni és/vagy örömöt okozni.

unnamed.png

2. ábra A japán IKIGAI (innen)

A coachok, trénerek és mentorok könnyen az ikigai kellős közepén találják magukat, ezért is szenvedélyük ezt az érzést megosztani másokkal. Ha te még nem érzed azt, hogy a miértedért dolgozol vagy esetleg úgy érzed, hogy a vállalkozásod fejlesztése is azért akadozik, mert nem látod a magasabb célt, az örökséget, bátran keress fel egy business coachot! Ugyanis, amint a helyére kerül a hosszú távú cél, a rövid távúak szinte adják magukat, ahogyan az erőforrások is a megvalósításukhoz. Helyreáll a világ rendje és újra a helyeden érzed majd magad. A belső iránytű és a külső cselekvések egy irányba mutatnak, ami elégedettség érzéssel tölt el, a vállalkozásod pedig nemcsak rentábilisabb lesz, hanem egyre több embernek ad örömöt, mankót, reményt.