Együttműködés, ajánlás, konkurencia

te melyiket választod?

Amikor 10 évvel ezelőtt kezdtem a vállalkozásomat, nem volt előttem példa, nem voltak egyszemélyes vállalkozást vezető ismerőseim, így nem sok tudatosság sem a vállalkozásfejlesztésben. Tulajdonképpen nem is így mutatkoztam be, hogy vállalkozó vagyok - részben mert akkoriban ez még szitokszónak számított, részben mert nem is tudatosult bennem, hogy az vagyok. És természetesen a "fordítGATsz még?" kérdésben megfogalmazott társadalmi megítélés sem lendített sokat a dolgon.

Úgyhogy a legelején sokat olvastam Forbes, Haszon, Figyelő (akkor még olvasható volt :)) heti és havi magazinokat, no meg természetesen a hvg-t, és próbáltam az üzleti szféra működésének bizonyos elemeit alkalmazni a saját helyzetemre. Voltak kisebb sikereim, de sokkal több kudarcélményem.

Abban azonban már akkor is biztos voltam, hogy az a személy, szervezet, cég, de akár vállalat is, aki ugyanazon a piacon működik és hasonló szolgáltatást nyújt mint én, nem az ellenségem, konkurenciám, hanem indirekt módon a partnerem. Ki értené jobban egy szabadúszó fordító hétköznapi nyűgjeit, mint egy másik szabadúszó fordító? Ki értené jobban az nyelvtanulással kapcsolatos dilemmákat, mint egy másik magántanár vagy magániskola?

Sőt, idővel ráeszméltem arra is, hogy az ügyfelek tájékoztatása, edukációja is sokkal hatásosabb, ha többen csináljuk - egy fecske nem csinál nyarat. Ugyanakkor óriási motivációt is tud adni mások sikere, ha annak mikéntjét őszintén osztják meg másokkal, illetve hatalmas inspirációt tud adni egy-egy tartalmas beszélgetés hasonszőrűekkel (főleg, ha nem kizárólag szakmai a téma, hanem felmerül a munka-család-háztartás örökké felborult egyensúlya is).

A fentiek alapján nekem pl teljesen természetes, hogy más magántanárokat, coachokat ajánlok magam helyett, mert vagy nem tudom már fogadni őket, vagy nem tudom azt adni nekik, amire éppen akkor szükségük van (időben, tudásban, személyiségben). Sőt van olyan is, hogy lebeszélem őket magamról, mondván nincs is rám szükségük, csak egy igazán átgondolt nyelvtanulási rutinra, amiben persze szívesen segítek. Ilyenkor szoktam ajánlani az általam kedvelt és követett nagy tudású szakmabélieket. Például az sem véletlen, hogy mindannyiuknak van beszédfejlesztéssel kapcsolatos tanfolyama:

Vas Timi Don't panic angol franchise üzleti modellre épülő nyelviskola-hálózat alapítójának ingyenes tippjei (több videó)

Kőrosi Bálint, az Öt év öt nyelv megálmodójának tréningje

és személyes kedvencem, Szalai Gabi 9 videóból álló beszédfejlesztő tanfolyama, remek tanulásmódszertani tippekkel

Nézzétek meg őket, fogadjátok meg a tanácsaikat, és alkalmazzátok a hétköznapi helyzetekben. Jó angolozást mindenkinek!