Mi történik egy coach ülésen?

nem fog fájni. vagyis de ;)

Ha már olvastatok vagy érdeklődtetek a coaching felől, tudjátok, hogy nagyon sokféle irányzat létezik. Ennek az az oka, hogy maga a módszertan is rugalmas és megoldásra törekvő, így a nem hatékony, nem hatásos eszközöket el lehet engedni és helyette beengedni olyanokat, amelyek eredményt hoznak. Ennek az (is) a következménye, hogy a coaching folyamat remekül vegyíthető más eszközökkel (pl.: kineziológia, természetgyógyászat stb.), amelyek segítenek önismeretet tanulni és gyakorolni, problémákat, elakadásokat megoldani.

Hozzám a legközelebb a GROW-modell alapú coaching áll, amely arra edzi az ügyfelet, hogy lépjen ki a már megszokott döntéshozatali, problémamegoldási szokásaiból, és próbálja a helyzetét más szemszög(ek)ből, más megközelítés(ek)ből megfigyelni. A módszer egyik alappillére, hogy a megoldások már bennünk vannak, de a hiedelmeink, korlátaink nem engedik, hogy azok a felszínre kerüljenek, azaz tudatosuljanak bennünk.

Az igazán hatékony és eredményes coaching folyamat 4-6 alkalomból áll. Ennek az az oka, hogy heti találkozások esetén ennyi idő alatt lehet diagnosztizálni a valódi elakadást, kitűzni az okos és az ügyfél számára elérhető célt, megerősíteni az ügyfél önbizalmát, végig venni az összes lehetséges megoldást, kiválasztani a lehető legnagyobb/leggyorsabb változást hozót, és kialakítani a megfelelő stratégiát annak megvalósítására.

Persze az elmélet mindig egyszerűbbnek tűnik, mint a gyakorlat. Megtörténhet ugyanis, hogy a cél megváltozik a folyamat során. Megtörténhet, hogy a megerősítésnél van szükség egynél több alkalomra. Ezért szoktunk időintervallumot megadni, és 4-6 alkalommal számolni, mert a folyamat hossza egyén-, probléma-, és megoldásfüggő.

Arról már írtam, hogy a folyamat eredményessége az ügyfelen múlik. Ha elkötelezett vagy a megoldás mellett, sikerülni fog. Ha valóban szeretnéd a változást, sikerülni fog. Ha valóban okos célt tűztél ki, sikerülni fog.

Ha csak ventillálni jössz, nem fog sikerülni. Ha nem bízol a coachban vagy nem hiszel a módszerben, nem fog sikerülni. Ha még nem érkeztél meg arra a pontra, ahol érzed a változás szükségességét, nem fog sikerülni.

Sok esetben kiderül, hogy csak arra van szüksége az ügyfélnek, hogy valaki független meghallgassa. Sokszor bebizonyosodik, hogy az ügyfél pontosan tudja, mit kell tennie, de fél. Ritkán kiderül, hogy nem is coaching kompetencia, hanem mélyebb "beavatkozás" szükségeltetik (pl. gyász feldolgozása, agresszió).

Akárhogy is, a coaching egy olyan módszer, amely munkahelyi kihívásoktól egészen párkapcsolati problémákig vagy gyereknevelési nehézsékig minden életterületen bevethető, úgyhogy a "legrosszabb", ami történhet, hogy megtudsz magadról új dolgokat és elsajátítasz egy új problémamegoldási módszert. Van, hogy valóban fájdalmas, de megéri.