Interjú Nagy Enikővel, life coachcsal

Interview Enikő Nagy, life coach

1. Mikor és miért döntöttél úgy, hogy coach leszel?

Ez egy hosszú út volt. Önmagam keresésének az útja. Önmagammal való találkozásom útja. Mondhatnám, hogy akkor kezdődött ez a belső elindulás, amikor beteg lettem és összeomlott az addigi biztonságos világom. 

De igazából sokkal hamarabb indult, amikor a zenei pályára léptem. Az évek alatt összegyűjtött “kell”- és a beprogramozott korlátozó hiedelmek hatására elveszítettem a valós kapcsolatot önmagammal. Erős börtön falakat építettem az elmémben, ahol én voltam a remek börtönőr. És nem tudtam a kiutat. Majd a tanítás során próbáltam visszatalálni önmagamhoz a növendékeimnek segítve, akiket arra biztattam, hogy fedezzék fel önmagukat a zenén keresztül. Rengeteget olvastam, kerestem a válaszokat, az utakat, majd zeneterápiát tanultam, de a betegségem miatt nem tudtam lediplomázni zeneterápia szakon. Végül több ezer kilométerrel távolabb is ugyan azokkal a kérdésekkel találtam szembe magam nap mint nap. Majd a kisfiaim születésével egy időben megszületett bennem is az erős késztetés arra, hogy tovább menjek az utamon, a belső utamon, és letegyem a régi mintákat, börtönbe zárt önmagam kiszabadítsam, engedjem a fényt áramolni. És ekkor találkoztam a coachingal. Ahogy az ajtót megnyitottam, szembejött velem Lili képzése. Nem sokat gondolkoztam, habár nem igazán tudtam két kisbaba mellett hogyan fér bele még a tanulás is az életembe, de gyors döntés volt és tudtam, hogy EZT akarom.

2. Milyen képzés(eke)t végeztél el? Tervezel még valamilyen képzés elvégzését?

Lilinél kezdtem az online coaching képzést, majd a haladó képzést és azóta is folyamatosan tart a tanulás. Elvégeztem két coach képzést egy angol coachnál is, majd NLP-t, Belső Gyermek Terápiát, CBT-t tanultam, valamint szintén Lilinél elvégeztem a tréner és business coach képzéseket. Jelenleg tranzakcióanalízist (TA) tanulok.

3. Mivel foglalkoztál előtte? Maradtál a pályán vagy a coaching lett a fő hivatásod?

Zongoratanárként dolgozom már 16 éve és igazából coaching szemlélettel tanítok amióta Angliában élek és új, kreatív alapokra helyeztem a tanítást. Számomra a zene is a coaching is arról szól, hogy megtaláld önmagad, találkozz önmagaddal, kifejezd a valós éned zenén vagy éppen a tetteiden, munkádon, kapcsolataidon keresztül. Már régóta terápiaként is használom a zenét és fantasztikus élmény látni, megtapasztalni, ahogy a növendékeim egy idő után kinyitják a börtönajtóikat, megnyílnak, önmaguk lesznek, ragyognak, és ugyan ilyen csodálatos élmény ha az ügyfeleimen látom a változást. Mindkét szakma a teljes jelenlétről, az odafigyelésről, az empátiáról, az adásról, a másikról szól. Majd az örömről amikor látom átalakulni a korlátozó hiedelmeket, a merevséget, az évek óta cipelt terheket, a “kell”-eket. 

A coachingon belül a fő területem a zenészekkel, valamint a nőkkel való munka. 

3.a. Amennyiben maradtál az eredeti pályán, miképpen tudtad a coachingot beépíteni a meglévő szakmádba?

A hagyományos live coaching folyamat mellett felnőtteknek coaching szemléletű zongora órákat is tartok, ami ötvözi a két területet. Nagyon izgalmas.

4. Hogyan változott meg az életed amióta coachként dolgozol?

A mindennapjaim változtak azáltal, hogy találkoztam önmagammal és már más minőségben élem az életem. Ez egy folyamatos munka, mindennapos önreflexió, átértékelés, elengedés, megélés, és főként a tapasztalatok átadása néha figyeléssel, csenddel, néha megfelelő kérdésekkel, egy dallammal, jelenléttel. Így azt mondhatom, hogy nem csak az én életem változott, hanem mindenkinek többet tudok adni, jobban tudok jelen lenni, ítélkezés nélkül tudom elfogadni azt, aki hozzám fordul vagy a környezetemben él.

5. Mik a terveid a coach szakmán belül, mit szeretnél elérni?

Minél több zenésznek, nőnek megmutatni, hogy mennyire fantasztikus, ha hiszel önmagadban, hiszel az álmaidban, ha mersz dönteni, ha mered vállalni azt, aki valójában vagy. 

6. Mi a legnagyobb kihívás számodra a coach szakmán belül?

“Eladni” önmagam. 

7. Miben rejlik szerinted a coaching ereje?

Az embert átalakító szemléletváltásban, az erőforrások feltárásában, az értékek megélésében, a jövőkép kialakításában, az Én formálásában, és még sorolhatnám.

8. Ha tudod és szeretnéd, oszd meg velünk az eddigi legütősebb sikeredet, amit egy coaching ülésen és/vagy folyamatban elértél.

Nekem minden egyes ülés siker, ahol az ügyfélben gondolatok alakulnak át, célok kristályosodnak ki, ajtók nyílnak meg. 

9. Olyannak, aki még sosem hallott a coachingról, miképpen tudod meghatározni, közelebb hozni a számára?

Mindannyiunknak vannak olyan életszakaszaink, élethelyzeteink, amikor falakba ütközünk és saját gondolataink fogságban tartanak. Ilyenkor egy őszinte figyelés, támogató kérdés, teljes jelenlét visszatéríthez az álarc nélküli önmagunkhoz, feltárhatja a belső erőforrásainkat, megvilágíthat új nézőpontokat és rávezethet, hogy minden megoldás Mi magunk vagyunk! 

A saját életünket a saját döntéseink formálják, alakítják. Mi döntjük el, hogy megelégszünk-e a vázlattal vagy művészi alkotást faragunk belőle! Ezen az úton tud egy coach a támogatásával kísérni. 

10. Milyen módon lehetne szerinted javítani a coachok széles társadalmi megítélésén?

Szélesebb platformon beszélni a minőségi coaching munkáról, a hatékonyságról, a tiszta keretekről! Talán egy szakmai rendszeresen megjelenő folyóirat is segíthet más nézőpontba helyezni a coaching szakmát. 

~

1. When and why have you decided to become a coach?

Becoming a life coach has been a long inner journey. The journey of meeting myself. I could say that everything started when I became ill and my whole safe word collapsed in a few weeks, but actually it started much earlier, when I decided to become a musician.  All the “have to”s and limiting beliefs accumulated throughout the years and I lost the connection to my real self. I built strong prison walls in my mind where I was the perfect prison guard. I didn’t know how to escape.

2. What kind of training(s) did you complete? Are you planning any other courses or trainings (related to coach and trainer profession)?

I studied Life Coaching and Advanced Life Coaching with Lili, than I did two Life Coaching courses, NLP and CBT through Achology (The Academy of Modern, Applied Psychology: https://achology.com), I studied Inner Child Therapy and at the moment I study Transactional Analysis. I also did the trainer and business coach courses with Lili.

3. What was your original profession? Have you remained in the field or has coaching become your career? 

I’ve been a piano teacher for more than 16 years and I’ve been teaching with a coaching mindset since I moved to the UK and I restructured my teaching in a creative way. For me both areas, piano teaching and coaching are about finding yourself, expressing your inner feelings, finding your truths, becoming authentic.

I’ve been using music as therapy for a long time and it’s a fantastic experience as my students or my clients open their own prison doors, open themselves, become authentic, recognise their own values, they start to shine as they change. In both professions, the most important is absolute presence, care, empathy, giving. The second most important is the joy of seeing the change in my students’ or clients’ belief system, the change in their life.

3. a. (If you stayed in your initial profession, how are you able to incorporate coaching into it?)

I work mainly with musicians and women, and I have a piano teaching program that combines playing the piano with coaching. It is very exciting.

4. How has your life changed since you became a coach / since you have been working as a coach?

My everydays have changed since I met my real self. The self growth is a continuous work, self-reflection, and giving absolute presence through silence, appropriate questions, care, non judgment. Therefore I think not only my life has changed, but everyone gets more from me.

5. What are your plans as a coach, what would you like to achieve in the coaching profession?

I’d like to lead more and more musicians, women towards themselves to experience their own inner strength, to believe in their own dreams, to be ready to take decisions, to be authentic. 

6. What is the biggest challenge for you in the coaching profession?

To “sell” myself.

7. What is the main benefit / advantage / power of coaching?

The growing mindset, the inner strength, the core values, self-growth, and so much more.

8. Tell us about your biggest success as a coach (either in a session, or as an achievement)!Tell us about your biggest success as a coach (either in a session, or as an achievement)! 

I don’t think there are big or small successes, as I find every little step towards goals is a success.

9. How would you define coaching to somebody who has never heard of coaching before? How would you bring it closer to them?

All of us can get stuck at different stages of our lives, in situations where we can’t see the solutions. In these times someone who can listen without judgement, who asks empowering questions might help us to get back on track, to see the light in the darkness.  Our life is shaped by our decisions! We can decide if we are happy with a sketch or we want to create a real piece of art, which is our life. A good coach can support us in this creative journey.

As I helped my students meet themselves through music I also tried to find my way back to myself. I read loads of books looking for answers, then I studied music therapy. I travelled thousands of kilometers but I faced the same questions. When my boys were born a deep urge was born inside my soul to follow my dreams, my inner route, to get rid of my past patterns, to unlock my imprisoned self, and let the light to shine. And this was the moment when I came across Life Coaching. As I opened the door I found Lily’s course. I didn’t think too much as I knew this was what I really wanted! 

10. What do you think would be the best way to improve the public perception of coaches?

I think it might help to talk about coaching, the efficiency of coaching on a wider platform. Maybe a coaching magazine could help to change people’s opinion about this profession.